perjantai 17. tammikuuta 2014

HHH. HHH. HHHHH.

Kohtausharjoittelu on alkanut.

Mutta nyt kun se on todettu, voinemme jättää aiheen toistaiseksi sikseen, sillä tahdon aloittaa anekdootilla, josta rakennan aasinsillan varsinaiseen aiheeseeni. Tässä vaiheessa todettakoon vain, että näytelmä ottaa parhaillaan konkreettista muotoaan, ja olen innoissani.

Eilisissä harjoituksissa lämmittelimme hengittämällä pareittain eri tavoilla ja rytmeillä. Eräs harjoituksista jäi erityisen vahvasti mieleeni: katsoimme pariamme silmiin ja hengitimme rauhallisesti. Vähitellen kumpikin kiihdytti hengityksen rytmiä, ja sen saavutettua huippunsa rytmi palautettiin jälleen vähitellen normaaliksi. Tämän ehkä noin minuutin-kaksi kestäneen tuokion aikana oman kehon toiminta ja parista saadut impulssit saivat aikaan intensiivisiä tunnereaktioita, unohtamatta pientä hyperventilaatiota ja huimausta, mistä ohjaaja meitä toki etukäteen varoitti.
Erittäin kiivaasti hengittäminen on keholle varsin äärimmäistä toimintaa. Tavallisesti sitä tapahtuu joko äärimmäisen fyysisen suorituksen tai äärimmäisen tunnereaktion yhteydessä. Ei siis ole tavatonta, että yhdistettynä katsekontaktiin se herättää reaktion emotionaalisella tasolla.

Kohtausharjoittelujen alkaessa olimme kaikki jokseenkin hukassa. Olimme valmistautuneet tähän varsin perusteellisesti, mutta nyt, kun piti seistä lavalla ja käytännössä tehdä asioita, se ei ollut lainkaan helppoa. Omasta puolestani voin kuitenkin sanoa, että toiminnan kautta kävi nopeasti selkeämmäksi, mitä olen tekemässä ja miten toimia roolissani. Alusta asti hahmoni tarkoitusperät ovat hyvin selkeät ja intensiiviset, ja tämä näkyy myös hänen käytöksessään. Huomasin pian hengitykseni kiihtyvän kuin itsestään. Kuten eilisessä harjoituksessakin, se luo intensiivisen tunteen. Itse asiassa intensiivisyys on sana, joka tuntuu kuvaavan näytelmän kaikkia henkilöitä. Kaikki haluavat jotakin. Kaikki haluavat jotakuta. Ihmisten halut vain eivät kohtaa. Haluista tulee pakkomielteitä. Pakkomielteistä äärimmäisiä tekoja. Yksi käyttää toista hyväkseen, mutta ehkä toisenlaisessa tilanteessa osat olisivat vastakkaiset. Salomen maailma ja sen ihmiset eivät toimi, kuten meidän tuntemassamme todellisuudessa. Tai sitten ne toimivat juuri samalla lailla, mutta tiivistetyssä muodossa.

Näytelmän maailma voi olla synkkä ja absurdikin, mutta kaikeksi onneksi se ei heijastu tosielämään. Itse olen määrättömän täpinöissäni hahmostani ja hykertelen innosta, kun hän kohtaa uusia vastoinkäymisiä. Sadismia? Vahingoniloa? En myönnä mitään. Enemmänkin ajattelen, että hänen kaltaisensa hahmon kanssa on loistavan mielenkiintoista työskennellä. Tämä ei tarkoita, että olisin vailla empatiaa. Salomessa kukaan ei ole viaton uhri, mutta kukaan ei myöskään ole paha ja sydämetön hirviö.

Ohessa plarini etulehti, jossa esiintyy eräs näytelmän keskeisistä motiiveista: kuu. Sen innoittamana mieleeni on tekstiä lukiessani yhä uudelleen noussut kuvan maisema. Lisäksi paperissa on myös klementiinitahra. Symboliikkaa? Päätä itse!



Patrik – Nuori Syyrialainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti