tiistai 25. helmikuuta 2014

The only way to get rid of temptation is to yield to it... I can resist everything but temptation.

Oscar Wilden Salomen tapahtumat sijoittuvat ajanlaskumme alun Juudeaan, tetrarkin hoviin. Salome on tarina siitä, kuinka naisen halu ja himo saa kuninkaat pelkäämään ja pyhimyksen menettämään päänsä. Salome on Raamatussa varoittava esimerkki viettelevän naisen tuhoavasta luonteesta. Wilde itse oli jonkin sortin misogynisti: myös Wilden näytelmässä naisen (ja vähän miestenkin) halu on rajaton ja tuhoava.

Love for women is intellectually sterile, for women are receptive only. They take everything and give nothing. 
Oscar Wilde

Meidän Salomemme tanssii Oscar Wilden ranskalaisten aikalaisten, Salpêtrièren hysteriaparantolan asukkaiden kanssa. Hysteriaparantolan naiset ovat sairaita sukupuolensa vuoksi: sairauden nimi tulee kreikan sanasta hystera, joka tarkoittaa kohtua. Hysteria nähtiin jokaista naista vaaninvana ja leimaavana sairautena, johon kuka tahansa, joka ei varaansa pitänyt, saattoi langeta. Hysterian oireita olivat seksuaalinen halu ja käytös, hermoheikkous, masennus, kovaäänisyys ja muut ei-naisellisen käyttäytymisen muodot sekä halvaukset ja muut fyysiset oireet. Hysterian vaikutus näkyy edelleen esimerkiksi siinä, miten eri tavoin suhtaudumme huutavaan naiseen ja huutavaan mieheen – vain toinen on hysteerinen.

How can a woman be expected to be happy with a man who insists on treating her as if she were a perfectly normal human being. 
Oscar Wilde

Hysteriaa tutkittiin ja myös ”hoidettiin” Ranskassa hypnoosin avulla. Salpêtrièren sairaalassa järjestettiin hysterianäytöksiä, joissa tähdiksi nousseet hysteerikot esittivät hypnotisoituina oikeaoppisia hysteriakohtauksia lääkäreille, taiteilijoille, kirjailijoille ja muille silmää tekeville miehille. Hysteriakohtausten aikana naiset availivat hiuksiaan ja vaatteitaan, tekivät  seksualisoituja eleitä ja liikkeitä sekä vajosivat aggressioon tai uskonnolliseen ekstaasiin. Täydellinen kohtaus päättyi arc-en-ciel-asentoon. Hysteerikko jännitti vartalonsa kaarelle niin, että maata koskettivat vain jalkapohjat ja pää. Arc-en-ciel oli hysterian symboli, sillä orgasmin merkkinä se oli täydellinen vastakohta pidättäytyvän, hyveellisen naisen suljetulle asennolle.

Hysterian kytkös teatteriin ja esiintymiseen kietoutuu hysterianäytösten lisäksi 1800-luvun suuriin näyttelijättäriin. Näyttelemistä pidettiin Euroopassa naisille sopimattomana 1600-luvun lopulle asti, ja sen jälkeenkin näyttelijätär oli pitkään käytännössä synonyymi prostituoidulle. Hysteerikolle ja näyttelijättärelle oli yhteistä olemus ja käytös joka rikkoi ajan tiukkoja sukupuoli- ja käytösnormeja. Näyttelijättären oli melkein pakko olla hysteerikko, sillä kukaan kunniallinen tai terve nainen ei olisi voinut antautua esittämään tunteita kuten näyttelijätär teki.

Do you really think it is weakness that yields to temptation? I tell you that there are terrible temptations which it requires strength, strength and courage to yield to. 
Oscar Wilde

Keräsin tähän Wilden sitaatteja, joiden koin jotenkin liittyvän Salomeen. Rakkaus, normaalius, hulluus, heikkous ja houkutus ovat toistuvia teemoja niin Wilden tekstissä kuin Tampereen Ylioppilasteatterin Salomessakin.

Marleena, apulaisohjaaja

Tekstin löyhinä lähteinä ovat Anna Kortelaisen teos Levoton nainen ja lukuisat Wikipedia-artikkelit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti