Oscar Wilden Salomen tapahtumat sijoittuvat
ajanlaskumme alun Juudeaan, tetrarkin hoviin. Salome on tarina siitä,
kuinka naisen halu ja himo saa kuninkaat pelkäämään ja pyhimyksen menettämään
päänsä. Salome on Raamatussa varoittava esimerkki viettelevän naisen tuhoavasta
luonteesta. Wilde itse oli jonkin sortin misogynisti: myös Wilden näytelmässä
naisen (ja vähän miestenkin) halu on rajaton ja tuhoava.
Love for women is intellectually sterile, for women are
receptive only. They take everything and give nothing.
Oscar Wilde
Meidän Salomemme tanssii Oscar Wilden ranskalaisten
aikalaisten, Salpêtrièren hysteriaparantolan asukkaiden kanssa.
Hysteriaparantolan naiset ovat sairaita sukupuolensa vuoksi: sairauden nimi
tulee kreikan sanasta hystera, joka tarkoittaa kohtua. Hysteria nähtiin
jokaista naista vaaninvana ja leimaavana sairautena, johon kuka tahansa, joka
ei varaansa pitänyt, saattoi langeta. Hysterian oireita olivat seksuaalinen
halu ja käytös, hermoheikkous, masennus, kovaäänisyys ja muut ei-naisellisen
käyttäytymisen muodot sekä halvaukset ja muut fyysiset oireet. Hysterian
vaikutus näkyy edelleen esimerkiksi siinä, miten eri tavoin suhtaudumme huutavaan
naiseen ja huutavaan mieheen – vain toinen on hysteerinen.
How can a woman be expected to be happy with a man who
insists on treating her as if she were a perfectly normal human being.
Oscar Wilde
Hysteriaa tutkittiin ja myös ”hoidettiin” Ranskassa hypnoosin
avulla. Salpêtrièren sairaalassa järjestettiin hysterianäytöksiä, joissa
tähdiksi nousseet hysteerikot esittivät hypnotisoituina oikeaoppisia
hysteriakohtauksia lääkäreille, taiteilijoille, kirjailijoille ja muille silmää
tekeville miehille. Hysteriakohtausten aikana naiset availivat hiuksiaan ja
vaatteitaan, tekivät seksualisoituja eleitä ja liikkeitä sekä vajosivat
aggressioon tai uskonnolliseen ekstaasiin. Täydellinen kohtaus päättyi
arc-en-ciel-asentoon. Hysteerikko jännitti vartalonsa kaarelle niin, että maata
koskettivat vain jalkapohjat ja pää. Arc-en-ciel oli hysterian symboli, sillä
orgasmin merkkinä se oli täydellinen vastakohta pidättäytyvän, hyveellisen
naisen suljetulle asennolle.
Hysterian kytkös teatteriin ja
esiintymiseen kietoutuu hysterianäytösten lisäksi 1800-luvun suuriin
näyttelijättäriin. Näyttelemistä pidettiin Euroopassa naisille sopimattomana
1600-luvun lopulle asti, ja sen jälkeenkin näyttelijätär oli pitkään
käytännössä synonyymi prostituoidulle. Hysteerikolle ja näyttelijättärelle
oli yhteistä olemus ja käytös joka rikkoi ajan tiukkoja sukupuoli- ja käytösnormeja.
Näyttelijättären oli melkein pakko olla hysteerikko, sillä kukaan kunniallinen
tai terve nainen ei olisi voinut antautua esittämään tunteita kuten näyttelijätär teki.
Do you really think it is weakness that yields to temptation?
I tell you that there are terrible temptations which it requires strength,
strength and courage to yield to.
Oscar Wilde
Keräsin tähän Wilden sitaatteja,
joiden koin jotenkin liittyvän Salomeen. Rakkaus, normaalius, hulluus, heikkous
ja houkutus ovat toistuvia teemoja niin Wilden tekstissä kuin Tampereen
Ylioppilasteatterin Salomessakin.
Marleena, apulaisohjaaja
Tekstin löyhinä lähteinä ovat Anna Kortelaisen teos Levoton
nainen ja lukuisat Wikipedia-artikkelit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti