keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Muutamaksi tunniksi menneeseen

Astumme sisään kotoisaan kahvintuoksuiseen Tampereen Ylioppilasteatterin aulaan. Sohvilla ja tuoleilla loikoo ihmisiä ja koira. Tunnelma on lämminhenkinen. Koiralla on vaatteet. Seisomme ringissä odottamassa opettajaamme, jonka piti olla paikalla hyvissä ajoin. Vartin odottelun aikana meille on tullut selväksi, että ihmiset ovat vapautuneita eivätkä oudoksu läsnäoloamme. Tällaisessa paikassa on vaikea tuntea itsensä kiusaantuneeksi.

Kun vihdoin opettajamme saapuu, meidät esitellään toiselle tuottajalle ja ohjaajalle. Molemmat vaikuttavat mukavilta ja tarjoavat meille kahvia ja teetä. Meille esitellään teatteria: pukuhuone on yläkerrassa kauhistuttavien rappusten päässä. Niistä näkee läpi. Pukuhuone on täynnä vaatteita, aikamoisessa sekasotkussa. Tapaamme ensikertaa Salomen näyttelijän.

Pian pääsemme saliin, jossa kerrotaan olevan hyytävän kylmä. Kipuamme pelottavaan katsomoon. Istumme pehmustetuille tuoleille ja seuraamme, kuinka näyttelijät hörppivät kahvia, ryntäilevät päättömästi ympäriinsä noutamassa jotain, tai lämmittelevät ja leikkivät näyttämöllä.

Harjoitukset alkavat. Tunnelma vakavoituu silmänräpäyksessä. Ensimmäinen kohtaus on hieman hämmentävä, mutta se varmaankin johtuu musiikin puuttumisesta. Kun näyttelijät puhuvat, kaikuu ääni selkeänä ja tarpeeksi lujana katsomon yläpenkeille. Vaikka kyseessä on ensimmäinen läpimeno, näytelmä vaikuttaa todella lupaavalta. Näyttelijät eläytyvät rooleihinsa, ja vaikka joku joskus unohtaakin vuorosanansa, se ei kauaa esitystä haittaa.

Tarinanedetessä sen juoni alkaa pikkuhiljaa avautua. Ymmärrämme paremmin käsikirjoituksen taiteellisen kielen ja näytelmän tapahtumat. Ymmärrämme sen kauneuden.

Näytelmä hätkähdytti julmuudellaan. Erityisen vaikuttavan siitä teki juuri näyttelijöiden panostus omiin rooleihinsa. Esimerkiksi Jokanaa hullunkiilto silmissään, Salome päättäväisyydessään, Salomen äiti halveksunnassaan.

Kun näytelmä on loppu, näyttelijät muuttuvat täysin. Aivan kuin sormien napsautuksesta he hymyilevät ja nauravat, eräskin laukkaa ympäri lavaa. Emme kyllä ihmettele, sillä tyyppi lojui kuolleena maassa lähes koko näytelmän ajan. Meitä moikataan iloisesti, esittäydytään. Tarinan synkkä tunnelma on kadonnut kuin tuhka tuuleen. On mukava huomata, että rajujen roolihahmojen takana on kuin onkin melko tavallisia ihmisiä.

Tarinan teemaa pohdimme vielä pitkään. Miksi Salome halusi Jokanaan pään aivan välttämättä? Uskomme, että Salome ei sallinut häntä uhmattavan. Miksi kaikki palvoivat Salomea? Miksi Jokanaa pelkäsi Salomea ja tämän äitiä? Mikä on tehnyt hahmoista sellaisia, minkälaisina he tarinassa näyttäytyvät?

Kiitämme. Kokemus oli upea. Kiitos.

Pinja, Helmi, Elli / kummilapset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti